Wykład performatywny Kathariny Smets i Inne Eysermans, która na żywo tworzyła muzykę do słów Kathariny, zawładnął publicznością i wciągnął ją w podróż dźwiękową nie do zapomnienia. Inne jest z wykształcenia artystką muzykiem, autorką tekstów do piosenek, często współpracuje z Kathariną Smets przy jej niezależnych produkcjach. Katharina, która jest wykładowczynią audiostorytellingu w Królewskim Konserwatorium w Antwerpii, w artystycznym działaniu „Between me and You. Między mną a Tobą. Dokumentalista dźwiękowy wobec bohatera” opowiadała o przestrzeni między autorem i narratorem, a potem odbiorcą. W dziele sztuki dźwiękowej można być narratorem nie wychodząc ze swej roli i stać się niewidzialnym reżyserem, co zresztą wybrzmiało też w wykładzie Agnieszki Czyżewskiej-Jacquemet. Struktura opowieści dźwiękowej jest dowodem na jej konstruowanie i kreowanie. W dokumentach audio, wymagających pogłębionego słuchania i uważności, „ja” nie istnieje bez „ty”, „ty” nie istnieje bez „ja”, opowieść nie istnieje bez słuchacza. Pomiędzy tymi elementami wytwarza się niesamowita twórcza energia. Katharina jest autorką książki, która powstała na podstawie jej pracy doktorskiej „Between Me and You. On the attitude of the audio documentary maker” (2023, AP Hogeschool, University of Antwerp).
Wystąpienia Kathariny Smets i Agnieszki Czyżewskiej-Jacquemet wzajemnie się uzupełniały i dopełniały. Podobny dialog zaistniał między wykładem Kasi Michalak, która mówiła o emocjach, jakie można wydobyć z odbiorcy i wywołać w bohaterze opowieści przy umiejętnej pracy mikrofonem i warsztatem Eleanor McDowall, traktującym o nieograniczonych możliwościach wpływania dźwięku na ciało słuchacza. Eleanor jest dyrektorką Falling Tree Productions, nagradzaną wielokrotnie na międzynarodowych festiwalach sztuki audio, między innymi Prix Europa, Whicker’s World Foundation „Audio Recognition Award”, Gold Award for Best Factual Storytelling on Radio Academy ARIAs czy podczas Third Coast Festival. Podczas warsztatu „Under the Skin: Radio and the Body” Eleanor nadała radiowym opowieściom innego wymiaru, argumentując konkretnymi przykładami, że dźwięk jest swego rodzaju dotykiem. Fundamentem „dobrych” dźwiękowych reportaży jest świadome posługiwanie się przez artystę daną materią. Myślenie o słowie, ale też o scenach, o rytmie, o muzyce.
Gorąco polecamy uwadze reportaż „A dancer dies twice” Eleanor McDowall BBC Radio 4 – A Dancer Dies Twice (skrypt w języku polskim pod tekstem), opowiadający o ostatnim tańcu tancerzy i ich „pierwszej śmierci”, o tym, co dzieje się w głowie artystów, gdy ich instrument, jakim było doskonale działające ciało, zaczyna odmawiać im posłuszeństwa…