"Zamknij oczy" - czyli o tym, jak zainteresować dzieci uważnym słuchaniem

Edukacja w zakresie uważnego słuchania – to jedno z ważniejszych działań, jakie realizuje nasza Fundacja. Kiedy ogłaszaliśmy możliwość wzięcia udziału w takich warsztatach – zainteresowanie przerosło nasze najśmielsze oczekiwania. Zaczęliśmy jeździć, rozmawiać, słuchać i uczyć słuchania. Bo bez słuchania, nie ma zrozumienia, bo to, że coś „słyszymy”, nie znaczy wcale, że „słuchamy”. A otaczający nas świat każdego dnia namawia do uważności i wrażliwości. Do zatrzymania i…słuchania.

Kiedy rozpoczynam zajęcia w którejś klasie, zawsze pytam o możliwość zmiany przestrzeni. Tak, by dzieci mogły opuścić swoją klasę, pójść do innego miejsca, które być może nie zawsze jest dostępne. Szukam przestrzeni, w których można usiąść na podłodze, położyć się, zasłonić żaluzje. Dzieci mogą usiąść z przyjacielem, ale mogą też pobyć chwilę same. To ma być dobry czas, relaksacyjny, bezpieczny. Wtedy zaczyna się nasza dźwiękowa wspólna podróż…

 

– Zamknijcie oczy. Co słyszycie? – pytam.

– Fale, morze… – odpowiadają jednogłośnie

– A jak to morze wygląda? Jest zimno, czy ciepło? z kim jesteście nad morzem?

Kilka konkretnych pytań wywołuje lawinę indywidualnych odpowiedzi. Słuchamy, podróżujemy, przywołujemy wspomnienia.

A potem wraz z dźwiękami przenosimy się nad jezioro, do lasu, do dżungli. Pojawiają się kolory i emocje. Każde dziecko ma swoją dżunglę, zupełnie inną wyjątkową. Bo każdemu z nas przed oczami pojawiają się inne obrazy, kiedy słyszymy jakiś dźwięk.

fot. Pola Lechowicz-Dobrzyniak

Na zakończenie zajęć rozbrzmiewa stary zegar z kurantem wieży ratuszowej. Dźwięk jest trudny do odgadnięcia, bo dzieci już takich zegarów nie pamiętają…

Dlatego niektórym odgłos ten skojarzył się z dzwonem kościelnym, u innych pozostały dzwony na wieży.

Bo to, co usłyszeli – potem przenieśli na papier.

Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania jest dla naszej Fundacji bardzo ważne. Chcemy otwierać uszy tym najmłodszym. Dźwięk buduje połączenia ze światem, najbardziej pobudza naszą wyobraźnię.

Z jakim skutkiem? Bardzo dobrym. Już dziś wiem, że na jednych zajęciach się nie skończy. 

Na zdjęciu prace, powstałe pod wpływem zasłyszanych dźwięków, autorstwa uczniów z pierwszej klasy Szkoły Podstawowej nr 27 w Gdańsku.

 

This website uses cookies

We inform you that this site uses own, technical and third parties cookies to make sure our web page is user-friendly and to guarantee a high functionality of the webpage. By continuing to browse this website, you declare to accept the use of cookies.