„Wokół archiwów dźwiękowych” – panel dyskusyjny podczas Konferencji „Audionomia 2024”

Konferencja Audionomia 2024 to przestrzeń na doświadczanie dźwięku i rozmawianie o nim. Podczas spotkania zatytułowanego “Nagrania w pudełku. Wokół archiwów dźwiękowych” trójka panelistów: dr Marta Michalska, Natalia Glinka-Hebel i dr Antoni Michnik poprowadzą dyskusję na temat tego, czym są oraz czym mogą być archiwa dźwiękowe.

 

Czy jest to miejsce pamięci, instytucja, przestrzeń cyfrowa, a może raczej pewna idea i pewna tęsknota? Co trafia do dźwiękowego archiwum, kto sprawuje nad nim pieczę, komu będzie służyć w przyszłości? Przeanalizujemy formę dźwiękowego eseju, która zaprasza do twórczej pracy z samym dźwiękiem oraz skłania do refleksji nad sposobami, w jaki wykorzystujemy dźwięk do opowieści. Razem z uczestnikami i uczestniczkami panelu zastanowimy się nad tym, jak sprawić, by dźwiękowe archiwum działało na rzecz społeczności oraz przeanalizujemy, co dzieje się na przecięciu dźwięku i pamięci, tej zbiorowej i tej indywidualnej, a także w jaki sposób dźwiękowa pamięć jest (może być) instytucjonalizowana w ramach archiwum.

Dziecko bawi się radiem i gramofonem: https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/jednostka/-/jednostka/20859943
Nadawanie efektów dźwiękowych – imitatorzy dźwięku podczas realizacji nagrania II | fotografia | 1936 | Rozgłośnia Krakowska Polskiego Radia | sygn. 3/1/0/11/1279 | Nardowe Archiwum Cyfrowe | domena publiczna https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/jednostka/-/jednostka/5897270/obiekty/325157#opis_obiektu

Dowiedz się więcej o panelistach:

Marta Michalska – doktorka historii, badaczka dźwięków; pisze, redaguje, czasem śpiewa. Interesuje się historią społeczną i kulturową, metodologią badania przeszłości, filozofią i
psychologią. Obecnie pracuje w Centrum Archiwistyki Społecznej, gdzie komunikuje i promuje działania oddolnych inicjatyw zorientowanych na zapisywanie przeszłości. Uczestniczy w Wakacyjnych Kursach Muzyki Nowej w Bydgoszczy organizowanych przez Fundację Harmonie i Hałasy w klasie śpiewu Joanny Freszel. Prowadzi spacery dźwiękowe i warsztaty, które otwierają uszy na otoczenie dźwiękowe. Jest członkinią międzynarodowej sieci badawczej Song Studies Network. Jest także laureatką nagrody Fundacji na rzecz Nauki Polskiej MONOGRAFIE FNP. Na początku 2024 roku ukazała się jej książka pt. „Dźwięki, ludzie i nasłuchiwanie miasta. Wybrane elementy fonosfery Warszawy na przełomie XIX i XX wieku”. Nie ma swojego ulubionego dźwięku, ale lubi, kiedy inni odkrywają swoje własne!
IG: @muzonatchniuzo

 

fot. Adam Stępień

Antoni Michnik – doktor nauk humanistycznych (doktorat w Instytucie Sztuki PAN), badacz sound studies performer, kurator. . Członek założyciel researchersko-performatywnej Grupy
ETC, współpracownik Stowarzyszenia im. Stanisława Brzozowskiego. Od jesieni 2013 roku w redakcji magazynu „Glissando”. Publikował m.in. w „Dialogu”, „Dwutygodniku”,
„Kontekstach”, „Kulturze Popularnej”, „Kulturze Współczesnej”, „Kwartalniku Filmowym”, „Ruchu Muzycznym”, „Szumie”, „Zeszytach Literackich”. Współredaktor książek „Fluxus w
trzech aktach. Narracje – estetyki – geografie” Grupy ETC (Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2014) oraz „Poza Rejestrem. Rozmowy o muzyce i prawie autorskim” (Fundacja Nowoczesna Polska, 2015). Obecnie zajmuje się przede wszystkim tematyką sound studies (zwłaszcza historycznych), z performatyką dźwięku na czele. Od roku 2020 w zespole kuratorskim festiwalu muzyki improwizowanej Ad Libitum, współpracował kuratorsko m.in. z Trafostacją Sztuki w Szczecinie i Curie City oraz festiwalami NeoArte i Warszawska Jesień. Solo oraz z Grupą ETC występował na licznych festiwalach oraz przeglądach sztuki i muzyki współczesnej, interpretując neoawangardowe kompozycje muzyczne, lub prezentując
autorskie działania performatywne.

Natalia Glinka-Hebel – urodzona w 1989 r. na Warmii, od 2008 roku związana z Trójmiastem. Ukończyła szkołę muzyczną w klasie gitary. Absolwentka studiów magisterskich z filologii
angielskiej (tytuł uzyskała, pisząc pracę o karnawalizacji w literaturze brytyjskiej) oraz przetwarzania języka naturalnego na Uniwersytecie Gdańskim, a także studiów podyplomowych „Muzyka w mediach” na Collegium Civitas (2020). Współpracuje m.in. z magazynem Glissando i portalem Soundrive, przygotowując relacje z festiwali, recenzując płyty i przeprowadzając wywiady z artystami. Tłumaczy również teksty związane z szeroko pojętą muzyką współczesną oraz audiosferą. Na co dzień pracuje w branży IT, po pracy szukając związków między przetwarzaniem języka a muzyką.

Panel dyskusyjny odbędzie się przy współpracy z Magazynem Glissando w pierwszy dzień Konferencji (3 października, czwartek).

This website uses cookies

We inform you that this site uses own, technical and third parties cookies to make sure our web page is user-friendly and to guarantee a high functionality of the webpage. By continuing to browse this website, you declare to accept the use of cookies.