W sąsiedztwie Rosji. Eseje „The Bear Next Door”

Eseje dźwiękowe „The Bear Next Door” wyprodukowane przez Free Range Productions dla BBC Radio 4 przedstawiają pięć wybitnych osobowości ze świata kultury, z pięciu różnych krajów Europy, które łączy życie przy granicy z Rosją. Bohaterowie opowiadają o swoich doświadczeniach, o miejscu, w którym żyją, a najważniejsze pytanie – o sąsiedztwo Rosji – „wisi” stale w ich narracji.

Fot. Bartosz Fatek

Autorzy w kolejnych odcinkach serii prezentują:

Estonię, którą reprezentuje Toomas Hendrik Ilves – były prezydent Estonii i pisarz zajmujący się demokracją cyfrową;

ŁotwęNora Ikstena – kierowniczka literacka i autorka powieści „Soviet Milk” o kobiecych doświadczeniach na Łotwie okupowanej przez Sowietów;

MołdawięPaula Erizanu – krytyczka sztuki, komentatorka polityczna i była redaktorka działu kultury w „The Calvert Journal”;

FinlandięEmmi Itaranta – powieściopisarka i komentatorka; autorka dystopijnej powieści „Pamięć wody”;

LitwęŽygimantas Kudirka – raper i komentator medialny.

 

Eseje mają ujednoliconą, spójną formę, słuchacz otrzymuje pięć rozdziałów tej samej dźwiękowej opowieści. Każdy kraj to oddzielny rozdział, a ich spoiwem jest obserwowana i poddawana refleksji wojna w Ukrainie i bliskie sąsiedztwo Rosji. Indywidualna historia każdego bohatera zwraca uwagę na naród jako całość, jednocześnie trudno uwolnić się od refleksji, że życie człowieka determinowane jest przez miejsce, w jakim żyje, jego historię i doświadczenia społeczne. Eseje prowokują do stawiania ważnych pytań: co czują ludzie, którzy żyją w swoim bezpiecznym kraju, ale w sąsiedztwie Federacji Rosyjskiej, która wypowiedziała okrutną wojnę w XXI wieku?; dlaczego historia dziadków i rodziców doświadczonych przez wcześniejsze konflikty powtarza się? Bohaterowie esejów bardzo często wracają do wspomnień z dzieciństwa i miejsca swego urodzenia. W obliczu toczącej się wojny mówią również o rosnącym strachu – o Ukraińców, ale też o przyszłość swoich krajów i przyszłe życie mieszkańców. Wojna zabija normalność i bezpieczeństwo. Na bardzo długo.

Eliza Matusiak

W „The Bear Next Door” usłyszymy bohatera na pierwszym planie dźwiękowym, treść jego wypowiedzi jest najważniejsza. Audioscenografia jest dość ascetyczna, ale pojawia się na przykład w momentach, gdy bohaterowie wspominają dzieciństwo, i wtedy możemy poddać się magii odgłosów natury, zwierząt, kościelnych dzwonów. Opowieściom towarzyszą, powracając w nich jak echo, krótkie sceny wojenne – strzelanie, krzyki, spadające bomby. Muzyka, jeśli się pojawia, podkreśla warstwę emocjonalną narracji.

Eseje dostępne są na stronie BBC Radio 4 – The Bear Next Door – Available now

Czy również w Tobie pozostaną na dłużej?

Napisz do nas: joanna@audionomia.pl

 

Producent: John Beauchamp

Montaż: John Beauchamp, Bartosz Panek (odc. 3 i 5)

Sound design, Mastering: John Beauchamp

Executive Producer: Steven Rajam (Overcoat Media, UK)

Produkcja: Free Range Productions, Warszawa

This website uses cookies

We inform you that this site uses own, technical and third parties cookies to make sure our web page is user-friendly and to guarantee a high functionality of the webpage. By continuing to browse this website, you declare to accept the use of cookies.