"Słyszeć więcej" - cykl filmów edukacyjnych o roli i różnorodności dźwięku

Czy wiecie jak brzmi kinetoskop albo taxi foto? Zapewne niewielu potrafiłoby odpowiedzieć na to pytanie twierdząco. Te urządzenia znajdziemy dziś w Muzeum, a ich dźwięk może cieszyć nasze uszy jedynie w wyjątkowych okolicznościach (na przykład podczas zorganizowanej lekcji muzealnej). Jeszcze kilkadziesiąt lat temu odgłosy wydawane przez te urządzenia, mówiły sporo o pracy osób je obsługujących. Dziś dzieciom mówi się, że są to przykłady dźwięków, które zniknęły z naszej audiosfery.

„Słyszeć więcej” – to cykl krótkich filmów edukacyjnych, które podpowiadają dzieciom i młodzieży, jak zwrócić uwagę na otaczające nas dźwięki, jakie jest znaczenie tych dźwięków i jak duża jest ich różnorodność. Realizuje je Magdalena Sasin, absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi, teoretyczka muzyki i badaczka, pracownik Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego i Filharmonii Łódzkiej.

fot. Bartosz Fatek

Magdalena Sasin: Filmy przygotowałam na podstawie swoich doświadczeń z prowadzenia warsztatów „Dźwięki wokół nas”, które odbywały się w Filharmonii Łódzkiej jeszcze przed pandemią. Zajmuję się nie tylko dźwiękami muzycznymi, ale wszelkimi odgłosami, jakie docierają do ludzkich uszu. Analizuję ich wpływ na samopoczucie i nastrój, zastanawiam się, jakie informacje mogą przekazywać, zwracam uwagę na znaczenie ciszy. Przyglądam się wykorzystaniu dźwięków przez kompozytorów.

Filmy stworzone zostały także z myślą o uczniach szkół artystycznych. Badania wskazują, że właśnie osoby uczące się gry na instrumentach mają często zawężone pojmowanie zjawisk dźwiękowych. Jak mówi Magdalena Sasin, wynika to z koncentracji na muzyce wcześniejszych epok (jej wykonywaniu i słuchaniu). Powoduje to, że uczniowie utożsamiają wartościowe dźwięki z dźwiękami stricte muzycznymi, wydobywanymi przez tradycyjne instrumenty. Z drugiej strony często nie zauważają, że taka muzyka też może być hałasem – wtedy, gdy jest nadmiarowa, niepożądana w danym miejscu i momencie.

Filmy nagrano w Filharmonii Łódzkiej, a także ogrodzie zoologicznym, na dworcu kolejowym, w parku, czy na ulicach miasta. Po to, by pokazać, jak różnorodna jest audiosfera.

Magdalena Sasin: Wysłuchałam koncertu na misy tybetańskie, odwiedziłam Muzeum Kinematografii, a nawet zajrzałam do komory bezechowej Politechniki Łódzkiej. Każdy odcinek kończy się zadaniem do wykonania dla widzów, które utrwala zdobyte wiadomości i pobudza kreatywność.

Cykl filmów znajdziecie tutaj:

https://www.youtube.com/watch?v=cXlxkY763sU

 

chcesz współtworzyć ten dział? napisz magda@audionomia.pl

This website uses cookies

We inform you that this site uses own, technical and third parties cookies to make sure our web page is user-friendly and to guarantee a high functionality of the webpage. By continuing to browse this website, you declare to accept the use of cookies.