To był wyjątkowy rok! Dziękujemy, że byliście z nami. Podsumowanie Audionomii.

Dźwięk jadącej na sygnale karetki, szum wiatru, który nie odpuszcza od kilku dni, turkot dobiegający z czteropasmowej ulicy, wróżący koniec kilkudniowego świątecznego odpoczynku. Jest wieczór, ale hałas nie ustaje…

Zamykam okno, głęboko wdycham świeże powietrze, które zdążyło schłodzić pokój. Włączam komputer, myśli zaczynają kłębić się w głowie, niektóre chcą uciec, inne już uciekły. Przede mną biały ekran z pustym dokumentem tekstowym. „Zacznij pisać” – ponaglam siebie mało cierpliwym i wyrozumiałym wewnętrznym głosem. „Ale od czego zacząć”? – pytam tę mądrzejszą część siebie…

Lubię ten czas – ostatnie dni starego roku zawsze zmuszają do refleksji, mobilizują do zakończenia najróżniejszych spraw, ułożenia w głowie poświątecznych emocji. Zamykam oczy…

Dzięki pamięci słuchowej odtwarzam dźwięki minionego roku, który był dla Audionomii bardzo pracowity, trudny, ale i satysfakcjonujący. Słyszę, jak moje serce zaczyna bić szybciej, palce stukają w klawiaturę, pusty dokument tekstowy zapełnia się zdaniami…

Czas na podsumowanie tego, co udało nam się w tym roku zrobić, także z Waszą pomocą i udziałem.

 

nasi wyjątkowi Patroni…

Przez wiele miesięcy spotykaliśmy się z Wami on-line. Prowadziliśmy Listening Roomy czyli spotkania z reportażami i słuchowiskami, a także ich twórcami, przeznaczone w głównej mierze dla patronów, którzy tak hojnie nas wspierają. Teksty na nasz portal powstają właśnie w ramach wsparcia finansowego osób, którym zależy na tym, abyśmy mogli rozwijać nasze skrzydła, za co dziękowaliśmy i nieustannie dziękować będziemy. W zamian za wsparcie nie zapominaliśmy o wzbogacaniu Waszej audiobiblioteki o dźwięki nagrane przez nas w różnych okolicznościach (na pewno pamiętacie mruczenie kota z okazji Dnia Kota, albo odgłos kruszącego się lodu wiosną?). Listening Roomy wrócą do Was już pod koniec stycznia 2024, bo nie tylko dla Was, ale i dla nas są czymś szczególnym.

 

Film bez Obrazu

Jak wiecie – Audionomia działa na terenie całej Polski – choć jej serce bije w Gdańsku. To właśnie w mieście Neptuna, dzięki wsparciu finansowym władz Gdańska, udało nam się z powodzeniem zorganizować cykl spotkań (tym razem na żywo) z reportażami i ich autorami. Od maja do listopada spotykaliśmy się w Mediatece Europejskiego Centrum Solidarności, dyskutując nie tylko o tematach, podjętych przez autorów, ale także o warsztacie twórczym, a udział autora czy autorki był niepowtarzalną okazją do poznania reportażu dźwiękowego od kuchni. I tak przy zasłoniętych oknach, niewielkiej lampce i na wygodnych pufach wspólnie słuchaliśmy pięciu reportaży: „Las” Piotra Pawlaka, „Złotego Chłopaka” Kasi Michalak, „Białej książki Gabi Maj” Ani Dudzińskiej, „Tuneli Miłości Małgorzaty Żerwe oraz „Człowieka śpiewającego sercem” Agnieszki Czyżewskiej-Jacquemet. „Film bez Obrazu” realizowaliśmy także w Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi. Tam też spotkania z Wami sprawiały nam ogromną radość.

 

 

Audionomia 2023

Kolejny dźwięk jaki słyszę, wspominając rok 2023, to delikatne tupanie, stanowiące krok baletowy bohaterki reportażu „Dancer dies twice” Eleanor McDowall z Falling Tree Productions. Ten reportaż był emitowany podczas Konferencji „Audionomia 2023”. Dzięki doskonałej akustyce sali wielkiej Centrum Kultury Zamek w Poznaniu mogliśmy usłyszeć całą gamę dźwięków i emocji, które zaserwowała nam gościni Konferencji w swoim dokumencie. A Wam jaki dźwięk zapadł w pamięć? Co słyszycie, kiedy wspominacie naszą Konferencję? Poznańska odsłona była dla nas dość trudna, nie mieliśmy na stałe żadnego współpracownika w mieście, co naturalnie nie oszczędziło nam stresów, ale…było warto. Czy nam się udało? To pytanie, na które sami musicie sobie odpowiedzieć. Sądząc po ilości maili i dobrych słów jakie od Was dostaliśmy, śmiemy twierdzić, że nasze sztandarowe wydarzenie zagościło już na stałe w kalendarzach wszystkich Dźwiękoczułych. Na kolejną konferencję zapraszamy do Łodzi. Już nie możemy się doczekać!

 

fot. Maja Szewczykowska

 

Audionomia Award

2023 rok ma dla mnie też głos Pana Jakuba – bohatera reportażu “Nikifor z Trójkąta” Magdy Skawińskiej ze Studia Reportażu i Dokumentu Polskiego Radia. Opowieść o artyście z niepełnosprawnością otrzymała główną nagrodę w konkursie na najlepszy reportaż dźwiękowy w Polsce, który zorganizowaliśmy już po raz drugi. Na konkurs wpłynęło 41 opowieści dźwiękowych, reprezentujących różne polskie środowiska non-fiction. Po raz kolejny udało nam się pokazać jak bogata jest twórczość dźwiękowych opowiadaczy i jak ważny zaczyna być dla nich nasz konkurs. Co roku w jury zasiadają reprezentanci różnych niezależnych środowisk, co także było i jest nie bez znaczenia.

 

Miniatura dźwiękowa…

Rok 2023 był też rokiem Wisławy Szymborskiej. Bardzo szybko zdecydowaliśmy, że chcemy brać udział w obchodach i przyczynić się do popularyzacji twórczości noblistki, a także oddać jej hołd, bo każdemu z nas twórczość Szymborskiej jest z różnego powodu bliska. Wymyśliliśmy konkurs na miniaturę dźwiękową inspirowaną twórczością noblistki. Do współpracy zaprosiliśmy Fundację jej imienia, a na konkurs wpłynęło około trzydziestu prac w dwóch kategoriach – dokument i fikcja – z wielu krajów Europy, a także ze Stanów Zjednoczonych. W październiku w Pałacu Potockich w Krakowie, dzięki wsparciu finansowym miasta, udało nam się zorganizować uroczystość wręczenia nagród.

 

Człowiek w zagrożeniu

Odgłos tramwajów, remontów ulic, utwór “Hallelujah” grany na skrzypcach przez nieznanego muzyka. To dźwięki Łodzi, które zostaną ze mną także jako wspomnienie 2023 roku. Dlaczego? Bo pod koniec roku w ramach współpracy z Muzeum Kinematografii – organizatorem Festiwalu i Konkursu “Człowiek w Zagrożeniu” zrealizowaliśmy dwudniowe spotkanie z reportażem. Podczas pierwszego dnia słuchaliśmy wspólnie finałowych prac oraz spotkaliśmy się z ich autorkami i autorami, a drugiego dnia zrealizowaliśmy warsztaty dźwiękowe, podczas których uczestnicy wsłuchiwali się w dźwięki miasta, by wieczorem wziąć udział w zaproponowanej przez nas debacie o zmieniającym się pejzażu dźwiękowym Łodzi.

 

Bursztynowy Mieczyk

 

Jest jeszcze jeden dźwięk, który zapamiętam – to gromkie brawa i dobre słowa, skierowane w naszą stronę. 30 listopada podczas XXIX Gali wręczenia nagrody Bursztynowego Mieczyka imienia Macieja Płażyńskiego w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku, w imieniu Zarządu i Rady Fundacji Audionomia odebrałam nagrodę specjalną Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Gdyby 2,5 roku temu ktoś mi powiedział, że będziemy aktywną i dostrzeganą organizacją pozarządową, nasze reportażowe i dźwiękowe działania będą ważne dla polskiej kultury, a życie napisze najciekawszy scenariusz z możliwych, pewnie bym nie uwierzyła.

Dziś wierzę. I dziękuję za 2023 z nadzieją na piękny, pełen wyzwań rok 2024…

z życzeniami dźwiękowej czułości dla świata i dla drugiego Człowieka,

 

Magda Świerczyńska-Dolot

Prezeska Fundacji Audionomia

 

 

fot. Jacek Klejment

This website uses cookies

We inform you that this site uses own, technical and third parties cookies to make sure our web page is user-friendly and to guarantee a high functionality of the webpage. By continuing to browse this website, you declare to accept the use of cookies.