Mamy wielką nadzieję, że dysertacja w nieco zmienionej formie ukaże się niedługo w formie książki wydanej w międzynarodowym wydawnictwie. Dlaczego w międzynarodowym? Bowiem materiał badawczy jest głównie anglojęzyczny (10 produkcji w języku angielskim, 3 – po polsku). Badane słuchowiska interaktywne odsłuchiwane mogą być przy użyciu przeglądarek internetowych, aplikacji na smartfon i głośników interaktywnych. Badaczka w swych rozważaniach wychodzi od stawiania fundamentalnych pytań dotyczących współczesnej kultury, jej przemian, zwrotu w stronę oralności i jej artefaktów. Badaniami potwierdza tezy, że słuchowisko interaktywne stanowi nową, inną, specyficzną odsłonę dzieł teatru wyobraźni, ale nie jest ono sprzeczne z wzorcem gatunkowym tradycyjnego słuchowiska radiowego, a raczej jest jego rozwinięciem. Interaktywny teatr wyobraźni cechuje się ergodycznością, co może implikować nowe wrażenia odbiorcze. Słuchowisko w formie interaktywnej łączy bowiem w sobie cechy gatunkowe „dźwiękowego teatru” i hipertekstu.
Radio jest medium intymnym, które oddziałuje na słuchacza poprzez zmysł słuchu, jednak, jak podkreślał Marshall McLuhan, radio przemawia przede wszystkim do zmysłów i w pełni je angażuje, a dzieje się tak za sprawą nawiązywania nici porozumienia między lektorem, autorem dzieła, jego bohaterami i słuchaczami. Zmiany technologiczne, rozwój internetu i narzędzi, przy pomocy których słuchanie staje się możliwe w różnym miejscu i czasie, nierzadko zyskuje także interaktywny potencjał, co poszerza możliwości artystyczne i wachlarz formalnych rozwiązań, jakie stają przed twórcami i odbiorcami.
Zachęcamy Państwa do swoistej zabawy z tym gatunkiem audio-opowieści. Na początek proponujemy „Od A do Zet” – w odsłonie linearnej bądź nie… A kto jest autorem scenariusza, reżyserem i realizatorem?… Zachęcamy do odwiedzenia strony HOME | home (odadozet.wixsite.com)