O potrzebie audioedukacji - szkolenie dla pomorskich nauczycieli

„Dziękuję za szkolenie, myślałam, że jako nauczycielka fizyki, o dźwięku wiem już wszystko. Bardzo się myliłam” – napisała zaraz po spotkaniu jedna z uczestniczek zajęć, przygotowanych przy współpracy Fundacji Audionomia oraz Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku.  

Jako Fundacja, chcemy edukować, uwrażliwiać i rozwijać umiejętność słuchania. Zakończyliśmy właśnie pierwsze szkolenie nauczycieli – tych z Pomorza, choć w planach mamy Łódź, Lublin, Warszawę i Katowice. Dlaczego chcemy szkolić?

Bo naszym marzeniem jest, aby audioedukacja albo edukacja w zakresie uważnego słuchania stały się przedmiotem nauczanym w szkołach podstawowych. Program jaki stworzyliśmy, wpisuje się w całości w podstawę programową. Pierwsze szkolenie pokazało, jak dużą pracę musimy wykonać, jak bardzo nieprzetarte mamy szlaki. Audioedukacja kojarzy się uczestnikom szkoleń często z warsztatami dziennikarskimi, czy z opowieściami o sprzęcie do nagrywania i montowania dźwięku. Oczywiście i w takie umiejętności chcemy wyposażyć uczniów (zwłaszcza tych z klas 4-8) i ich nauczycieli, ale u podstaw audioedukacji leży uważność, ekologia akustyczna, dbałość o własną audiosferę. Bez słuchania świata i drugiego człowieka, nie ma przecież zrozumienia, dlatego musimy zacząć od podstaw, od pracy z najmłodszymi.

Słuchanie, w przeciwieństwie do czysto fizycznej funkcji słyszenia, budzi wyobraźnię, aktywizuje pracę mózgu, pobudza wspomnienia, rozbudza emocje. Dźwięk nie narzuca nam żadnego konkretnego obrazu, wizualizacja dźwięku jest zawsze nasza prywatna, oparta o osobiste doświadczenia, nasze prywatne emocje i doznania. Słuchanie i dźwiękowe obrazy są nasze, osobiste.

Dlaczego więc ten zmysł, który nieustannie czuwa i pracuje dla nas, który jest z nami od początku naszego istnienia, traktujemy jako po prostu nam dany, odbierając mu jego wyjątkowość i wielkość?

Na to pytanie starały się odpowiedzieć Magdalena Świerczyńska- Dolot i Kinga Sygizman podczas webinarium omawiającego autorski program audioedukacji stworzony przez naszą Fundację. Spotkanie obyło się we współpracy z Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku. Z nauczycielami i edukatorami uczyliśmy się uważnie słuchać, wspominaliśmy ulubione dźwięki z dzieciństwa, rozmawialiśmy o naszej prywatnej przestrzeni akustycznej, bez której nie wyobrażamy sobie życia. Uczestnicy szkolenia mieli możliwość uświadomić sobie, jak ważne jest uważne słuchanie dla każdego z nas, także dla najmłodszych. Podczas wykonywania prostych ćwiczeń: opisywania swojej audiosfery, dźwięków, które pamiętamy z dzieciństwa, emocji i osób, które się za tymi dźwiękami kryją, nauczyciele stopniowo się otwierali. Otwierali uszy i nie kryli zdziwienia, że można w taki właśnie – uważny sposób – mówić o dźwięku, który nas otacza i na który czasem po prostu nie zwracamy uwagi. Duża aktywność uczestników szkolenia sprawiła, że z niektórych przygotowanych ćwiczeń trzeba było zrezygnować, bo czas przeznaczony na szkolenie (90 min) bardzo szybko upływał.

Jako pasjonaci dźwięku, reportażyści, nauczyciele czy rodzice, widzimy ogromną potrzebę uczenia uważnego słuchania i propagowania ekologii dźwiękowej na wszelkich poziomach kształcenia. Słuchanie, a nie tylko słyszenie, pomaga dzieciom i młodzieży stwarzać dobre relacje z innymi, wpływa pozytywnie na rozwój emocjonalny, etyczny, estetyczny, ale także na kompetencje językowe – umiejętność konstruowania wypowiedzi. Uważne słuchanie świata daje też poczucie bezpieczeństwa, bo pozwala na reagowanie na otaczające dźwięki.

W odpowiedzi na założenia podstawy programowej stworzyliśmy program audioedukacji dla przedszkoli, klas 0-3 i klas 4-8. Więcej informacji na temat programu znajdziecie na naszej stronie w zakładce „edukacja”.

Chcesz tworzyć ten dział? Napisz: magda@audionomia.pl

This website uses cookies

We inform you that this site uses own, technical and third parties cookies to make sure our web page is user-friendly and to guarantee a high functionality of the webpage. By continuing to browse this website, you declare to accept the use of cookies.