Słuchanie, w przeciwieństwie do czysto fizycznej funkcji słyszenia, budzi wyobraźnię, aktywizuje pracę mózgu, pobudza wspomnienia, rozbudza emocje. Dźwięk nie narzuca nam żadnego konkretnego obrazu, wizualizacja dźwięku jest zawsze nasza prywatna, oparta o osobiste doświadczenia, nasze prywatne emocje i doznania. Słuchanie i dźwiękowe obrazy są nasze, osobiste.
Dlaczego więc ten zmysł, który nieustannie czuwa i pracuje dla nas, który jest z nami od początku naszego istnienia, traktujemy jako po prostu nam dany, odbierając mu jego wyjątkowość i wielkość?
Na to pytanie starały się odpowiedzieć Magdalena Świerczyńska- Dolot i Kinga Sygizman podczas webinarium omawiającego autorski program audioedukacji stworzony przez naszą Fundację. Spotkanie obyło się we współpracy z Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku. Z nauczycielami i edukatorami uczyliśmy się uważnie słuchać, wspominaliśmy ulubione dźwięki z dzieciństwa, rozmawialiśmy o naszej prywatnej przestrzeni akustycznej, bez której nie wyobrażamy sobie życia. Uczestnicy szkolenia mieli możliwość uświadomić sobie, jak ważne jest uważne słuchanie dla każdego z nas, także dla najmłodszych. Podczas wykonywania prostych ćwiczeń: opisywania swojej audiosfery, dźwięków, które pamiętamy z dzieciństwa, emocji i osób, które się za tymi dźwiękami kryją, nauczyciele stopniowo się otwierali. Otwierali uszy i nie kryli zdziwienia, że można w taki właśnie – uważny sposób – mówić o dźwięku, który nas otacza i na który czasem po prostu nie zwracamy uwagi. Duża aktywność uczestników szkolenia sprawiła, że z niektórych przygotowanych ćwiczeń trzeba było zrezygnować, bo czas przeznaczony na szkolenie (90 min) bardzo szybko upływał.