Konstrukcja reportażu trochę przypomina przygotowanie wysublimowanej potrawy, która ma nas, słuchaczy, uwieść smakiem, z tą różnicą, że budulcem są dźwięki. Wśród nich ludzki głos. Zrodziło mi się porównanie z Eintopfspeise, czyli potrawą jednogrankową, w której mieszamy dostępne składniki zachowując proporcje i kolejność. Jeśli nie zachowany, wyjdzie bezkształtna pulpa. Z drugiej strony wyobrażam sobie proces konstrukcji reportażu jako przygotowanie wykwintnego dania. Oto spośród zgromadzonych komponentów dźwiękowych, wybieramy te najbardziej nośne i układamy je gustownie obok siebie. Nie tworzę reportaży, ale ten proces trochę przypomina mi pracę nad wierszem. Nie wszystko jestem w stanie zapisać słowem. Sztuką jest zapisać tak, aby reszta zrodziła się sama i zapisała w świadomości oraz emocjach odbiorcy.
Należy podkreślić dbałość o dotarcie do wielu stron konfliktu i gotowość oddania im głosu. Także do przedstawicieli armatora, właściciela statku, który u schyłku komizmu w Polsce, wobec bliskiej zmiany ustroju mógł i podobno „rządził się bardzo prostymi metodami”.
Reportaż zostawił we mnie niezgodę na działania utrudniające dochodzenie do sprawiedliwości, do obiektywnego i rzeczowego wyjaśnienia tej i innych spraw, które przecież zdarzają się wciąż i mogą dotknąć każdego.
Wsłuchiwanie się w wołanie pamięci uważam za bardzo istotne.
Reportażu posłuchasz tutaj 26.08.2021 Agnieszka Czyżewska-Jacquemet „Ciągle płyną” – Polskie Radio Lublin
Autorką recenzji jest Jadwiga (Jagoda) Graboś, absolwentka filologii germańskiej (1998) i prawa (2001) na UMCS w Lublinie, a także podyplomowych Studiów Literacko-Artystycznych (2019) na UJ w Krakowie. Na stałe mieszka i pracuje w Lublinie. Pisze wiersze, prozę i teksty piosenek. Publikowała w Kwartalniku „Akcent”, Wydawnictwie j, „Czasie Literatury”, „Magazynie Malkontenty”, Babińcu Literackim, na portalu „Emultipoetry” oraz w antologiach: „SLApidarium”, „Następni”, „111. Antologia Babińca Literackiego (2016-2019)”, „Wiersze na murach – Antologia 2010-2020”, „Odwrócona strefa” (2021). Stypendystka Prezydenta Miasta Lublin (2019). Autorka dwóch tomów poetyckich: „Lekcje rozróżniania” (2019) i „Przeprowadzki” (2022).