Stworzenie przestrzeni dla kolektywnego słuchania połączonego z warsztatową dyskusją to jeden z celów, jaki przeświecał Audionomii od początku powstania Fundacji.
Zdajemy sobie sprawę, że warunkiem uważnego słuchania są „odpowiedni czas i dobre miejsce”, które pozwalają w pełni skoncentrować się akustycznym zmyśle. Dlatego jesienią 2022 stworzyliśmy dla was Listening Room – pokój, w którym spotykamy się raz w miesiącu, by słuchać i o słuchaniu rozmawiać. A ponieważ merytoryczna dyskusja o dziele najciekawsza i najbardziej owocna jest oczywiście z jego twórcą, dajemy Wam taką możliwość!
Dzięki Listening Roomom mieliście możliwość „spotkać się” i porozmawiać kolejno z Kasią Michalak, Magdaleną Świerczyńską-Dolot, Martą Rebzdą, Bartoszem Pankiem, Katarzyną Błaszczyk, Anną Dudzińską oraz Dionisosem Sturisem i Katarzyną Szczerbą.
Rozmowy z autorami opowieści audio dotyczyły przede wszystkim konkretnych, słuchanych wspólnie, utworów.
Katarzyna Michalak zdradziła kulisy pracy nad „Naszą kołysanką”, reportażem, który święcił trumfy w 2022 roku m.in. na festiwalach Prix Marulić, Prix Italia i Grand PiK. Kasia zdradziła, dlaczego porwał ją temat poruszany wcześniej w innych mediach i w jaki sposób opowiedziała o nim dźwiękiem. Wspólnie dokonaliście dekonstrukcji tej wielopłaszczyznowej opowieści.
Magdalena Świerczyńska -Dolot dokonała wspólnie z Wami omówienia reportażu “Kiedyś Ci o tym opowiem”, który powstał w ramach stypendium im. Jacka Stwory. Bohaterami audycji są członkowie rodziny Magdy, bowiem historia przedstawiona dźwiękiem ma charakter autobiograficzny i wokół tego wątku skupiła się rozmowa. Jak opowiadać o swoich doświadczeniach, by uczynić z nich uniwersalną historię – o tym mogliście dowiedzieć się podczas spotkania z Magdą.
Styczeń należał do słuchowiska dokumentalnego. Bohaterką spotkania była Marta Rebzda, z którą wspólnie analizowaliśmy „Popsute”. Mogliśmy między innymi usłyszeć o tym, jak sprawnie i twórczo łączyć elementy słuchowiskowe z reportażowymi.
Wraz z Bartoszem Pankiem wysłuchaliśmy nagrodzonego Prix Italia reportażu „Chcę więcej”, poświęconego wybitnemu wiolonczeliście Dominikowi Połońskiemu. Bartek opowiedział nie tylko o tym, jak reportaż powstawał – blisko 10 lat temu- ale też o tym, jak ta audycja dziś, kilka lat po śmierci bohatera- rezonuje.
W marcu naszą gościnią była Katarzyna Błaszczyk z Torba reportera i podcastera. Rozmawialiśmy o reportażu „O Misiu, który zasnął ze smutku”, nagrodzonym na Festiwalu Mediów “Człowiek w zagrożeniu”. Podczas spotkania mogliście dowiedzieć się, jak realizować „delikatne” tematy, w jaki sposób otwierać rozmówcę, który przeżywa bardzo trudne chwile, a także jak komponować opowieść, by wydobyć z nagrań uniwersalne sensy.
Anna Dudzińska zdradziła kulisy pracy nad reportażem „Nieidealna piosenka” zrealizowanym przez Krzysztofa Kiczka, a nagrodzonym Melchiorem, statuetkami Grand Press i Grand Pik. Rozmawialiśmy między innymi o spotkaniach szczególnie ważnych dla samego twórcy i o relacji między słowem i muzyką w reportażu.
Pierwszy cykl Listening Roomów zamknęło spotkanie z autorami audioserialu non-fiction „Mała Grecja”, Katarzyną Szczerbą i Dionisiosem Sturisem. Wspólne słuchanie pierwszego odcinka opowieści o uchodźcach z greckiej wojny domowej, którzy w Polsce znaleźli drugi dom, stało się pretekstem do rozmowy o powrotach do przeszłości, a sposobie pracy między autorem scenariusza i części nagrań a realizatorem. Kasia i Dnionisios zdradzili także, co dało historii – opowiedzianej wcześniej na kartach książki – przeniesienie jej w świat audio.
Wszystkie te rozmowy o konkretnych audycjach dały możliwość zdobycia ogólnej wiedzy na temat rozmawiania z bohaterem, sposobów otwiera go, rejestrowania materiałów, a potem ich komponowania wedle reguł radiowej dramaturgii. Wybitni twórcy chętnie dzielili się bardzo specjalistyczną wiedzą i osobistym doświadczeniem związanym z opowiadaniem dźwiękiem historii prawdziwych.
Listening Room to naprawdę wyjątkowy pokój – słuchania, wyciszenia i spotkań ze wspaniałymi ludźmi. To też nauka płynąca z analizy i wspólnej rozmowy.
Bądźcie patronami i wejdźcie do „pokoju odsłuchów”. Do usłyszenia we wrześniu!
Kinga Sygizman