Autorem terminu soundscape jest amerykański muzyk, kompozytor Alvin Lucier. Użył go jako pierwszy w swojej książce A New Soundscape z 1965 roku. Pojęcie pejzażu dźwiękowego utrwaliło się jednak za sprawą innego kompozytora, a mianowicie Kanadyjczyka Raymonda Murraya Schafera, badacza środowiska naturalnego, który pod koniec lat 60. rozpoczął inicjatywę pod nazwą World Soundscape Project. Miała ona udokumentować dźwięki pojawiające się w różnych zakątkach świata. Wraz z grupą badaczy z Simon Fraser University przygotowywał nagrania terenowe, analizował przestrzenie brzmieniowe i opracowywał materiały edukujące nauczycieli muzyki. W oparciu o te wszystkie form działalności stworzył ideę pejzażu dźwiękowego, która pozostaje popularna do dziś.
Jak więc współcześnie możemy rozumieć pojęcie pejzażu dźwiękowego? Soundscape obejmuje każde środowisko audialne, na które składa się całe jego brzmieniowe uniwersum. To zarówno dźwięki naturalne, jak i te wytworzone przez człowieka, w tym efekty jego twórczej, artystycznej aktywności. Krajobraz dźwiękowy stanowi zbiór wszystkich zjawisk audialnych pojawiających się w konkretnym miejscu, również zakłóceń, jakie powstają w trakcie nagrywania. I to właśnie ich połączenie kształtuje soniczne oblicze miejsca współtworzące jego tożsamość.