Peter Leonhard Braun, twórca Międzynarodowej Konferencji Reportażystów Radiowych (IFC), ikona naszego środowiska, wspominał kiedyś sytuację z końca lat sześćdziesiątych, kiedy to po raz pierwszy pojechał na festiwal Prix Italia i był jedyną osobą w sali odsłuchów:
” My autorzy nie wiedzieliśmy nic o sobie. To był stan izolacji. Można go porównać do znalezienia się na nadmorskim klifie pośród głębokiej nocy i obserwowania maleńkich światełek żeglujących w oddali statków. Każdy z nich żeglował w swoją stronę i nie było możliwości kontaktu…”.
Wtedy właśnie Braun postanowił powołać The International Feature Conference – coroczne wydarzenie, które organizowane jest do dziś (od prawie pięćdziesięciu lat!). To wzmocniło i rozwinęło nasz gatunek, być może nawet pozwoliło mu przetrwać.
Konferencje, seminaria, konkursy, festiwale – to wydarzenia, które bardzo integrują autorów dźwiękowych opowieści non-fiction (często płynących pod prąd…). W ich trakcie poznajemy swoje prace, odkrywamy nowe twórcze indywidualności, czasem spieramy się, ale najczęściej czerpiemy z tych spotkań siłę.
Wszelka kolektywna aktywność wzmacnia przecież wspólnotę!
W „Strefie Dźwieku” będziemy relacjonować dla Was takie właśnie wydarzenia. Nie tylko najbardziej prestiżowe konkursy, takie jak Prix Italia, Prix Europa, Prix Marulić, Prix Bohemia, ale również te bardziej niszowe czy po prostu mniej znane. Nie o wszystkich wiemy, dlatego liczymy na Was. Napiszcie, co ciekawego dzieje się w odwiedzanych przez Was „strefach dźwięku”.
Kasia Michalak
kasia@audionomia.pl