„Bitwa o dźwięk” w Teatrze Starym w Lublinie

Teatr Stary w Lublinie do jedno z najważniejszych miejsc na kulturalnej mapie Polski. Nie tylko z powodu spektakli i koncertów najwyższej próby, ale także dlatego, że od wielu lat organizowane są tu debaty pod hasłem „Bitwa o kulturę” i „Bitwa o literaturę” z udziałem uzanych twórców i krytyków sztuki. W listopadzie miała tu miejsce pierwsza „Bitwa o dźwięk”.

fot. Wojciech Nieśpiałowski, Teatr Stary w Lublinie.

„Bitwa o dźwięk” to nowy podcykl „Bitew o kulturę”. Wydarzenie jest o tyle ważne, że o pozamuzycznym dźwięku jako tworzywie artystycznym w dyskusjach na temat kultury rozmawia się rzadko. Zagadnienia związane z dźwiękiem w sposób naturalny konotują namysł nad rolą zmysłu słuchu w naszym coraz bardziej hałaśliwym świecie. Tym bardziej cieszymy się, że dyskusje na bliskie nam tematy odbywać się będą na tak zacnej scenie.

Kuratorka projektu – Kasia Michalak (Audionomia, Radio Lublin) – pisze:

Od kilku lat obserwujemy tzw. „zwrot audiocentryczny” w kulturze. Świadczy o tym chociażby praktykowanie słuchania jako powszedniej aktywności. Nigdy wcześniej tak wiele osób nie chodziło w słuchawkach na uszach! Coraz częściej szukamy informacji i rozrywki w dźwiękowych podcastach. Swój renesans przeżywają narracje audialne: reportaże i słuchowiska. Jednocześnie, zmęczeni wszechobecnym hałasem, równie mocno pragniemy wsłuchiwać się… w ciszę. Słuch to ważne narzędzie poznania. O słuchu, ale także o dźwięku, dyskutuje się jednak wyłącznie w hermetycznych środowiskach radiowców, podcasterów, ekologów akustycznych, badaczy z obszaru sound studies. Warto włączyć tę dyskusję do otwartej, publicznej debaty o kulturze i społeczeństwie, bo jak mówi brytyjski badacz dźwięku Julian Treasure: „bez słuchania – nie ma zrozumienia, bez zrozumienia – nie zbudujemy więzi”.

fot. Wojciech Nieśpiałowski, Teatr Stary w Lublinie.

Gośćmi pierwszej „Bitwy o dźwięk” byli znakomici autorzy reportaży: Anna Sekudewicz (Polskie Radio Katowice) oraz Bartosz Panek (szef Studia Reportażu Polskiego Radia).

Dyskusja dotyczyła oczywiście reportażu dźwiękowego. Tego, jak ten gatunek się zmienia, co jest jego istotą? Czym różni się praca autora dźwiękowej nie-fikcji od pracy reportażysty piszącego i dokumentalisty filmowego? Jak środowisko autorów reportażu „tradycyjnego” odnajduje się w  czasach „rewolucji podcastowej”. Zachęcamy do obejrzenia zapisu debaty na stronie internetowej Teatru Starego w Lublinie.

 

Link do wydarzenia:

http://video.teatrstary.eu/video/bitwa-o-kulture-dzwiek-bez-fikcji-o-reportazu-dzwiekowym-bartosz-panek-anna-sekudewicz-pjm/
fot. Wojciech Nieśpiałowski, Teatr Stary w Lublinie.

This website uses cookies

We inform you that this site uses own, technical and third parties cookies to make sure our web page is user-friendly and to guarantee a high functionality of the webpage. By continuing to browse this website, you declare to accept the use of cookies.