Audioedukacja w szkole – relacja z zajęć, prowadzonych przez nauczycielkę w jednej z podstawówek w Gdańsku

Audioedukacja w szkołach. Inspirujemy i zachęcamy do współpracy.

Rok szkolny zakończył się już dwa tygodnie temu, to więc dobry czas, aby podsumować projekt, który od jesieni 2022 roku realizowany był w Szkole Podstawowej nr 55 w Gdańsku. Barbara Szczemier-Szczemierska – wychowawczyni czwartej klasy, postanowiła w ramach innowacji w edukacji i awansu zawodowego zaszczepić w swoich wychowankach zainteresowanie dźwiękiem. Pomogła w tym nasza Fundacja.  Pani Basia postanowiła podzielić się z nami swoimi refleksjami na temat zajęć:

 

„Nigdy nie przypuszczałam, że dźwięk stanie się „sprawcą” dość miłego zamieszania podczas moich lekcji. Od września do maja prowadziłam zajęcia opierające się na odkrywaniu melodii, dźwięku, fonii, odgłosów. W każdym miesiącu włączałam nowe ćwiczenie. Pierwszy etap wprowadził dzieci w rodzaje dźwięków (od tych wytwarzanych przez człowieka po naturalne, przyrodnicze). Zadanie to pozwoliło poprawnie wykonać kolejne, polegające na nazywaniu i segregowaniu nagranych dźwięków otoczenia. To był tak zwany spacer połączony ze słuchaniem. Ciekawym ćwiczeniem okazało się również zadanie z rysowaniem dźwięków oraz nadawanie im nazw rzeczywistych, ale także wymyślonych.

Brzmienie udało mi się również wykorzystać podczas opisów przedmiotów, miejsc związanych z sytuacją liryczną lub literacką. Omówienie miejsca akcji i czasu, opisanie emocji bohatera nie było dotąd tak ciekawe i przystępne dla uczniów jak podczas stosowania pejzażu dźwiękowego.

Mistrzostwem świata dla dzieci, okazały się ćwiczenia z zastosowaniem butów, które wydają zbliżony do siebie dźwięk. Zaś wisienką na torcie okazała się stworzona w ten sposób dość rytmiczna melodia. „Dźwiękowa pocztówka ze szkoły”, to kolejna propozycja wykorzystana przeze mnie podczas innowacji : „Umiejętność słuchania jako podstawa dobrych relacji z ludźmi”. Uczniowie samodzielnie nagrywali dźwięki, które słyszą na co dzień podczas przebywania w placówce oraz w okolicach szkoły (boisko, ulice, sklepy, komunikacja).

Nie musiałam zachęcać nikogo do uczestniczenia w zajęciach , bowiem na samo hasło „zajęcia z dźwiękiem” dzieci reagowały radośnie i spontanicznie. Udało mi się z sukcesem przeprowadzić dziewięć zajęć, z czego na pewno, kontynuację będzie miało jeszcze co najmniej kilka z nich, które nadają się do włączenia w lekcje języka polskiego, zgodnie z podstawą programową. Dzięki tym ćwiczeniom zyskaliśmy więcej życzliwości, szacunku, cierpliwości. Wyobraźnia ruszyła do przodu, odkryłam też kilka talentów plastyczno-muzycznych, które mogły się ujawnić właśnie poprzez zajęcia włączające dźwięk, melodię, ruch foniczny. Przed nami kolejne badania dźwięków, kto wie , jak daleko jeszcze do końca!

Być może musimy zacząć nową erę ograniczenia zanieczyszczenia dźwiękowego, jak to czynił zmarły dwa lata temu R. M. Schafer”.

 

This website uses cookies

We inform you that this site uses own, technical and third parties cookies to make sure our web page is user-friendly and to guarantee a high functionality of the webpage. By continuing to browse this website, you declare to accept the use of cookies.