Audio-Innowacja! Refleksje z trwających warsztatów w jednej z gdańskich szkół

Edukacja w kierunku uważnego słuchania i uwrażliwianie na znaczenie przestrzeni akustycznej jest jednym z założeń Fundacji Audionomia. Widzimy wielką potrzebę uczenia głębokiego słuchania i propagowania ekologii dźwiękowej na wszelkich poziomach kształcenia. Umiejętność słuchania ułatwia nawiązywanie lepszych relacji z ludźmi, wpływa pozytywnie na rozwój emocjonalny, etyczny, estetyczny, pozwala czuć się bezpieczniej w świecie, który jest dla nas dźwiękowo bardziej zrozumiały. Słuchanie uczy mówienia i rozbudza wyobraźnię.

Świadomi wartości audioedukacji zorganizowaliśmy w maju 2022 webinarium wraz z Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku. Nauczycielom i edukatorom opowiedzieliśmy o naszym autorskim programie edukacji akustycznej stworzonym w oparciu o podstawę programową dla uczniów na różnych poziomach edukacji.

Przykładowe ćwiczenia dźwiękowe, rozmowa o dźwiękach, bez których nie wyobrażamy sobie codzienności, miały zafascynować dźwiękiem, często na nowo.

Udało się.

Otrzymaliśmy wiele ciepłych słów, jak choćby takie: “Dziękuję za szkolenie, myślałam, że jako nauczycielka fizyki, o dźwięku wiem już wszystko. Bardzo się myliłam”. Na słowach się jednak nie skończyło. Po webinarium zadzwoniła do nas nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 55 im. Jana Hewelisza w Gdańsku. Pani Barbara zapragnęła – w ramach innowacji pedagogicznej – przeprowadzić z uczniami klasy 4 cykl zajęć audioedukacyjnych.

Pani Barbara otrzymała zgodę dyrekcji, my zadbaliśmy o zestaw ćwiczeń dźwiękowych. I tak od września 2022 do maja 2023 uczniowie SP 55 w Gdańsku wdrażają pionierski projekt edukacyjny we współpracy z Fundacją Audionomia. Zajęcia prowadzone są przez Panią Barbarę po konsultacjach z Fundacją, a także przez przedstawicielkę Fundacji, Magdalenę Świerczyńską- Dolot.

Z pierwszej rozmowy telefonicznej z Basią zapamiętałam otwartość na nasz pomysł edukacyjny i wielkie nim zainteresowanie. To zainteresowanie urosło po naszej dyskusji wokół propozycji konkretnych ćwiczeń. Dalej było już tylko lepiej, czego dowodzą słowa: „Jest super. Dzieciaki zachwycone, ja zresztą też!” – mówi Kinga Sygizman.

Pierwsze nasze wspólne zajęcia odbyły się w sali teatralnej, zasłoniliśmy wszystkie żaluzje, wygasiliśmy światła. Usiedliśmy w kole i zamknęliśmy oczy. Potem snuliśmy opowieści i przenosiliśmy nasze dźwiękowe obrazy na papier” – opowiada Magda Świerczyńska-Dolot.

Z Panią Basią jesteśmy w stałym kontakcie. Na pewno wkrótce podsumuje nam swoją przygodę z innowacją w szkole.

Audioedukacja jest możliwa, potrzebna i może dawać wiele radości, uczniom i nauczycielom.

Wszyscy mogą z niej skorzystać.

Chcesz wiedzieć więcej?

Napisz: fundacja.audionomia@gmail.com

This website uses cookies

We inform you that this site uses own, technical and third parties cookies to make sure our web page is user-friendly and to guarantee a high functionality of the webpage. By continuing to browse this website, you declare to accept the use of cookies.