Takie skupienie się na pięknie tego, co tu i teraz wpisuje się w ideę estetyki codzienności, nurtu filozoficznego zapoczątkowanego w 2007 roku przez japońską badaczkę Yuriko Saito publikacją Everyday Aesthetics, który współcześnie znajduje wielu entuzjastów. Dostrzega on wartości estetyczne w zwyczajności, w codziennych czynnościach, zjawiskach czy przedmiotach otaczających nas każdego dnia takich jak ulubione potrawy, zachód słońca czy siedzenie w wygodnym fotelu. I choć mają one charakter powszedni, to można czerpać z nich wartości analogiczne do tych, z jakimi mamy do czynienia podczas kontaktu z dziełami sztuki, choć oczywiście nie sposób do końca ich ze sobą zestawić. Idea estetyki codzienności zakłada, że każde doświadczenie ma charakter subiektywny – odmiennie postrzegamy elementy codzienności – i zmienny – to, co w danych okolicznościach uznajemy za estetyczne, w innych możemy odczuwać przeciwnie.
Yuriko Saito proponuje „nasłuchiwać głosu” rzeczywistości wokół nas i w nas. Idąc tropem tej myśli, sugerujemy spojrzeć przez pryzmat estetyki codzienności na to, co towarzyszy nam na co dzień w sferze audialnej. Zastanówcie się, jakie dźwięki wywołują Wasz zachwyt, sprawiają, że czujecie się lepiej, dostrzegacie piękno w tym, co Was otacza. Jakie dźwięki Was uspokajają, dają Wam poczucie bezpieczeństwa? Może to głos kogoś bliskiego, ukochanego pupila czy drewna palącego się w kominku? Zachęcamy do estetycznego doświadczania brzmieniowej codzienności. Zwróćmy uwagę na wszystko to, co dookoła nas dzieje się w sferze audio, i pielęgnujmy płynące z niej doświadczenia.
***
Tekst Człowiek z Signal Hill. Wspomnienie o Chrisie Brookesie znajdziecie tutaj: https://audionomia.pl/2214-2/.