W dniu 20.06 2022 r. odbyło się pierwsze posiedzenie Jury, którego celem było wyłonienie dziesięciu finalistów Konkursu Audionomia Award. Na Konkurs napłynęły 33 audycje.
W pierwszym etapie prac Jury w składzie: Małgorzata Żerwe – Przewodnicząca, Anna Dudzińska, Kinga Sygizman, Artur Giordano, Tomasz Man – wyłoniło dwadzieścia audycji półfinałowych (listę podajemy w kolejności alfabetycznej):
Półfinał:
- „Belfer z Ulicy” – Samuel Baron
- „Challenger” – Agnieszka Szwajgier
- „Co ja z nimi mam” – Dorota Jaśkiewicz – Łebek
- „Delegacja inna niż wszystkie” – Urszula Żółtowska – Tomaszewska, Antoni Rokicki
- „Król Roztocza” – Monika Malec
- „Las” – Piotr Pawlak
- „Mamo, to nie Twoja wina” – Michał Słobodzian
- „My z Wujka” – „Nie będę strzelać” – Konstancja Snopczyńska
- „Miłość na stand upie” – Agnieszka Loch
- „Prawda za podwójnym murem” – Jakub Tarka
- „Prawo do wolności” – Grażyna Preder
- „Pyszna historia” – Dorota Sokołowska
- „Rzeki mają głos” – Alicja Głów,
- „Tak wiele zależy od czerwonej taczki” – Julia Fiedorczuk, Dyba Lach, Filip Springer
- „To nie musi być smutna historia” – Joanna Sikora
- „To ostatnie takie trio” – Mariusz Kamiński
- „Walka o siebie” – Antoni Rokicki
- „Wynurzony z ciszy” – Aleksandra Sadokierska
- „Zapuszczanie parku” – Aga Rasmus, Peter Łyczkowski
- „Żywy kamerton” – Grzegorz Woś
Po długiej dyskusji oraz po dokładnym przeanalizowaniu każdej z prac, Jury wyłoniło 10 Finalistów, którzy tym samym otrzymują „Nominację do Audionomia Award” (listę podajemy w kolejności alfabetycznej):
- „Challenger” – Agnieszka Szwajgier
- „Król Roztocza” – Monika Malec
- „Las” – Piotr Pawlak
- „Mamo, to nie Twoja wina” – Michał Słobodzian
- „Miłość na stand upie” – Agnieszka Loch
- „Prawda za podwójnym murem” – Jakub Tarka
- „To nie musi być smutna historia” – Joanna Sikora
- „To ostatnie takie trio” – Mariusz Kamiński
- „Walka o siebie” – Antoni Rokicki
- „Wynurzony z ciszy” – Aleksandra Sadokierska
Ponadto Jury rekomendowało do przesłuchań konferencyjnych kilka audycji, które nie znalazły się w Finale. Są to:
1. „Belfer z Ulicy” – Samuel Baron
2. „Prawo do wolności” – Grażyna Preder
3. „Rzeki mają głos” – Alicja Głów
4. „Żywy kamerton” – Grzegorz Woś
Jurorzy z satysfakcją odnotowali różnorodność tematów podejmowanych przez autorów. Jako główny temat do dyskusji podczas Konferencji Audionomia 2022 wskazali określenie cech gatunkowych reportażu dźwiękowego, bowiem znaczna część nadesłanych prac reprezentowała takie gatunki jak publicystyka czy wywiad. Jury docenia interesujące merytorycznie i różnorodne formalnie podcasty, bo ich wartość jest wysoka, nie mieszczą się one jednak w regulaminie konkursu. Według komisji najwięcej problemów sprawia twórcom wypracowanie dramaturgii opowieści, a także operowanie dźwiękiem jako nośnikiem treści (nie tylko ozdobnikiem). Przypominamy, że ostatniego dnia spotkania w Gdańsku Jurorzy będą do Waszej dyspozycji i chętnie odpowiedzą na wszelkie pytania i wątpliwości.
Protokół sporządziła Kasia Michalak – Sekretarz Konkursu (bez prawa głosu)
Finałowe audycje będziecie mogli znaleźć w dziale „Audionomia Award”.