Reportaż radiowy – jego przyszłość i istota. Debata podczas Konferencji Audionomia 2022

Europejskie Centrum Solidarności wypełniła ożywiona dyskusja poświęcona istocie i przyszłości reportażu radiowego.

W debacie udział wzięli: Kasia Michalak (Audionomia i Radio Lublin), Olga Mickiewicz-Adamowicz (Radio 357), Dionisios Sturis (Audioteka), Paulina Pikiewicz (Radio Klang) oraz Hanna Bogoryja-Zakrzewska (Audionomia i Torba Reportera i Podcastera). Debatujący zastanawiali się, czym jest jakościowy reportaż radiowy oraz jakie szanse i zagrożenia niesie dla tego gatunku zwrot audytywny. Kasia Michalak zwróciła uwagę, że reportaż dźwiękowy nie miał swojego życia publicznego, emisje odbywały się często w późnych godzinach, nocą, co sprawiło, że nie zaistniał w społeczności. Reportaż audio jest praktykowanym humanizmem, a jego twórcy powinni uczyć się od swoich bohaterów. Jednocześnie, dokument audialny domaga się swojego języka opisu, języka krytyki i dyskusji. Umiejętność merytorycznej rozmowy o reportażu radiowym daje szansę jego rozwoju i przede wszystkim – zrozumienia, czym dokument audio jest nie tylko przez praktyków i teoretyków, ale przede wszystkim – słuchaczy. Olga Mickiewicz-Adamowicz i Hanna Bogoryja-Zakrzewska zgodnie stwierdziły, że reportażowi audialnemu zabrakło pogłębionej i konsekwentnej promocji, która niosłaby opowieść audio, przedłużała jej życie i medialną obecność. Z kolei Dionisios Sturis podkreślał, jakie szanse dla gatunku może przynieść podcasting, który umożliwia wydawanie dokumentów w odcinkach, odsłuchiwanie ich w dowolnym miejscu i czasie. Z kolei Paulina Pikiewicz zainicjowała dyskusję nad formami pogranicza – dokumentami, które czerpią z możliwości słuchowiska, field recordingu czy muzyki elektronicznej. Przeróżne punkty widzenia, perspektywy i doświadczenia zaowocowały wieloma odmiennymi sposobami widzenia reportażu radiowego jako gatunku i jego miejsca w świecie. Niezależnie od różnic, rozmówcy zgodzili się, że opowieść audio wymaga pracy u podstaw – i w tworzeniu samych audycji, i w tworzeniu krytycznej narracji o gatunku. A sednem staje się uważność.

fot. Bartosz Fatek
fot. Bartosz Fatek
fot. Bartosz Fatek

This website uses cookies

We inform you that this site uses own, technical and third parties cookies to make sure our web page is user-friendly and to guarantee a high functionality of the webpage. By continuing to browse this website, you declare to accept the use of cookies.