Nagrody Audionomia Award 2022 rozdane!

Dźwięk stał się centrum opowieści. Dźwiękoczuli z całej Polski zmierzyli się w Konkursie o nagrodę Audionomia Award.

Jury w składzie: Małgorzata Żerwe – Przewodnicząca, Anna Dudzińska, Kinga Sygizman, Artur Giordano, Tomasz Man – po przeanalizowaniu dziesięciu finałowych prac, zakwalifikowało do ścisłego finału następujące audycje: „Challenger” – Agnieszki Szwajgier, „Las” – Piotra Pawlaka, „Mamo, to nie Twoja wina” – Michała Słobodziana, „Miłość na stand upie” – Agnieszki Loch, „To nie musi być smutna historia” – Joanny Sikory oraz „To ostatnie takie trio” – Mariusza Kamińskiego. Nagrodę główną Audionomia Award otrzymał Piotr Pawlak za audycję „Las”! Jury podkreślało, że „Las” to poruszający dokument naszego czasu opowiedziany w sposób nieprzekładalny na inny niż akustyczny język mediów. Znana z niezliczonej liczby przekazów medialnych sytuacja na granicy polsko-białoruskiej percypowana jest przez odbiorcę w zupełnie nowy sposób. Strzępy rozmów telefonicznych, dźwięki pozawerbalne i te z wnętrza ludzkiego ciała w zderzeniu z audiosferą lasu i odgłosami przeczesujących las  pograniczników – pozwalają nam dotknąć sedna strachu, desperacji i beznadziei. Dzięki perfekcyjnemu  wyzyskaniu możliwości dźwięku Autor maksymalnie zbliża nas do przybyszów, wyzwala nie tylko emocje, ale i empatię. To dzieło przełamujące stereotypy w podejściu do dźwiękowej nie-fikcji.

Nagrodę Audionomia Sound Design za artystyczne walory dźwiękowe związane z audialnością utworu i jego produkcją otrzymali ex aequo: Agnieszka Szwajgier za audycję „Chellenger” oraz Mariusz Kamiński za audycję „To ostatnie takie trio”. Jury zwróciło uwagę na dynamizm „Chellengera”, podkreślając brawurową realizację opowieści z pogranicza reportażu i słuchowiska. To dźwiękowy portret gangstera udowadniający, że rodzicielska miłość to najskuteczniejsze antidotum na zło. Z kolei w „To ostatnie takie trio” autor namalował dźwiękiem autentyczny obraz wiejskiej społeczności, pośród której rozgrywa się  dramat pojedynczego człowieka. Mariusz Kamiński z uważnością i czułością przedstawia nam historię straty i codziennej walki o sens życia bohatera. Udowadnia, że mikrofon potrafi więcej niż kamera, a „najważniejsze, jest niewidoczne dla oczu”.

Pozaregulaminową Nagrodę Specjalną  im. Krzysztofa Wyrzykowskiego, ufundowaną przez rodzinę reportażysty, dla twórcy reportażu społecznie zaangażowanego, w którym słychać bliskość z bohaterem otrzymała Joanna Sikora za audycję „To nie musi być smutna historia”.

Ogromnie gratulujemy wszystkim nagrodzonym i nominowanym. Autorzy udowodnili, że czułość na człowieka i jego opowieść, na dźwięk i jego narracyjną siłę dają szansę opowiadania w sposób unikalny i zaangażowany, docierający do najgłębszych pokładów wrażliwości słuchacza.

fot. Bartosz Fatek
fot. Bartosz Fatek
fot. Bartosz Fatek
fot. Bartosz Fatek

This website uses cookies

We inform you that this site uses own, technical and third parties cookies to make sure our web page is user-friendly and to guarantee a high functionality of the webpage. By continuing to browse this website, you declare to accept the use of cookies.