Każdy, kto kiedykolwiek montował opowieść dźwiękową, zapewne odnajduje się w tym porównaniu. Zarówno reportaż audio jak i słuchowisko, przedstawiają skondensowany obraz świata. Poprzez świadome użycie dźwiękowego tworzywa autor pragnie dotrzeć do tego, co niewyrażalne w mowie potocznej. Powołując do życia nasz Konkurs chcemy przede wszystkim zwrócić uwagę na to, jak wiele wspólnego mogą mieć radiowe formy artystyczne z poezją. Dźwięk jako język opowieści również bazuje na skojarzeniowości i metaforze. Dobry reportaż czy słuchowisko, poprzez ukazanie szczegółu albo jednostkowego losu, dotyka uniwersalnej prawdy o życiu. Mamy nadzieję, że nasz Konkurs uświadomi te ważne i piękne relacje między gatunkami sztuki.
Kategoria “short forms” pojawia się w wielu konkursach sztuki radiowej na Zachodzie. Udowadnia ona, że radio to medium, które jak żadne inne, odwołuje się do wyobraźni, a mocny, poruszający przekaz wcale nie wymaga wielu słów. Posłuchajcie na przykład miniatury autorstwa Nanny Hauge Kristensen zatytułowanej „Letni deszcz”: https://www.radioatlas.org/summer-rain/. To w zasadzie jedna scena rozgrywająca się w łazience. Scena na trzy głosy: dziewczynki, jej matki i babci. Centralnym atrybutem są włosy. Włosy, które jedna z kobiet traci, stąd decyzja, by całkowicie się ich pozbyć. Dźwięk maszynki do golenia przeszywa na wskroś. Na podstawie krótkiej narracji i lapidarnych rozmów trzech kobiet, a przede wszystkim, słysząc szloch jednej nich, zaczynamy odkrywać dramatyzm sytuacji. Już wiemy, dlaczego młodsza z kobiet traci włosy. W końcówce szemranie wody w łazience przechodzi w szum deszczu na zewnątrz. Życie wciąż trwa i zachwyca swoja sensualnością. Być może w chorobie kochamy je jeszcze bardziej. Wydaje się, że ten piękny audialny wiersz może posłużyć za podpowiedź, jak w pozornie zwyczajnej czynności można usłyszeć poezję.
W twórczości Nanny Hauge Kristensen odnajdziemy też ciekawy przykład inspiracji zaczerpniętej bezpośrednio z poezji. Dunka wzięła na warsztat wiersz Emily Dickinson.
“Nadzieja” jest tym upierzonym
Stworzeniem na gałązce
Duszy – co śpiewa melodie
Bez słów i nie milknące (…)
Dickinson porównuje nadzieję do delikatnego stworzenia, którego obecność pomaga człowiekowi przetrwać najtrudniejsze doświadczenia. Niekiedy nadzieja jest jedynym, co mamy. W takiej sytuacji znajdują się rodzice noworodków, które tuż po przyjściu na świat znalazły się na oddziale intensywnej terapii. Tam też Kristensen wybiera się ze swoim rejestratorem. Wszystkie dźwięki, z których utkana jest ta wzruszająca opowieść, ewokują skojarzenia z kruchością, delikatnością, niepewnością trwania na granicy życia i śmierci. Dickinson sięga po figurę stylistyczna zwaną porównaniem (nadzieja jest małym skrzydlatym stworzeniem), Kristensen uzyskuje podobny efekt łącząc szept z ledwie słyszalnymi odgłosami karmienia czy aparatury medycznej. Wszystko tu drży, jak mały ledwie upierzony ptak, w oczekiwaniu na zwycięstwo nadziei.
https://soundcloud.com/fallingtreeproductions/between-the-essays-hope-is-the-thing-with-feathers-15
Poezja pomaga dotknąć sedna postaw i zjawisk. Dla niektórych z nas jest niezbędna, aby się w tym świecie nie pogubić. I chociaż – jak mówiła Wisława Szymborska – poeci bywają wobec samych siebie sceptyczni i podejrzliwi – my gorąco zachęcamy Was do ujawnienia poetyckich talentów wyrażonych w audialnym tworzywie. Jako inspiracja niech posłuży Wam wybrany wiersz „pewnej poetki z Krakowa”, której stulecie urodzin obchodzić będziemy już niebawem.
Do końca sierpnia czekamy na wasze miniatury inspirowane poezją naszej Noblistki. Możecie przesyłać audycje przez was napisane i wyreżyserowane (kategoria: mini słuchowisko), jak również miniatury dokumentalne (mini reportaż). Konkursowym kategoriom poświęcony był jeden z naszych webinarów, który znajdziecie tutaj: https://youtu.be/1MaCQ4sDO94
Natomiast regulamin konkursu dostępny jest pod tym linkiem: https://audionomia.pl/rok-wislawy-szymborskiej-konkurs-na-miniature-dzwiekowa/
Na laureatów czekają nagrody finansowe i rzeczowe. Zapraszamy!
Projekt zrealizowano przy udziale finansowym Miasta Kraków.