Mniej znaczy więcej. Zapraszamy do udziału w Konkursie na miniaturę dźwiękową inspirowaną poezją Wisławy Szymborskiej

„To jest robota kamieniarska” – mówiła o pisaniu wierszy Wisława Szymborska, porównując tę czynność do wydobywania kształtu rzeźby z kamienia. Szukanie słów, nieustanna ich selekcja, budowanie z nich zaskakujących metafor to procesy mające doprowadzić do uchwycenia sedna poruszanej sprawy.

Każdy, kto kiedykolwiek montował opowieść dźwiękową, zapewne odnajduje się w tym porównaniu. Zarówno reportaż audio jak i słuchowisko,  przedstawiają skondensowany obraz świata. Poprzez świadome użycie dźwiękowego tworzywa autor pragnie dotrzeć do tego, co niewyrażalne w mowie potocznej. Powołując do życia nasz Konkurs chcemy przede wszystkim zwrócić uwagę na to, jak wiele wspólnego mogą mieć radiowe formy artystyczne z poezją. Dźwięk jako język opowieści również bazuje na skojarzeniowości i metaforze. Dobry reportaż czy słuchowisko, poprzez ukazanie szczegółu albo jednostkowego losu, dotyka uniwersalnej prawdy o życiu. Mamy nadzieję, że nasz Konkurs uświadomi te ważne i piękne relacje między gatunkami sztuki.

Kategoria “short forms” pojawia się w wielu konkursach sztuki radiowej na Zachodzie. Udowadnia ona, że radio to medium, które jak żadne inne, odwołuje się do wyobraźni, a mocny, poruszający przekaz wcale nie wymaga wielu słów. Posłuchajcie na przykład miniatury autorstwa Nanny Hauge Kristensen zatytułowanej „Letni deszcz”: https://www.radioatlas.org/summer-rain/. To w zasadzie jedna scena rozgrywająca się w łazience. Scena na trzy głosy: dziewczynki, jej matki i babci. Centralnym atrybutem są włosy. Włosy, które jedna z kobiet traci, stąd decyzja, by całkowicie się ich pozbyć. Dźwięk maszynki do golenia przeszywa na wskroś. Na podstawie krótkiej narracji i lapidarnych rozmów trzech kobiet, a przede wszystkim, słysząc szloch jednej nich, zaczynamy odkrywać dramatyzm sytuacji. Już wiemy, dlaczego młodsza z kobiet traci włosy. W końcówce szemranie wody w łazience przechodzi w szum deszczu na zewnątrz. Życie wciąż trwa i zachwyca swoja sensualnością. Być może w chorobie kochamy je jeszcze bardziej. Wydaje się, że ten piękny audialny wiersz może posłużyć za podpowiedź, jak w pozornie zwyczajnej czynności można usłyszeć poezję.

W twórczości Nanny Hauge Kristensen odnajdziemy też ciekawy przykład  inspiracji zaczerpniętej bezpośrednio z poezji. Dunka wzięła na warsztat wiersz Emily Dickinson.

“Nadzieja” jest tym upierzonym

Stworzeniem na gałązce

Duszy – co śpiewa melodie

Bez słów i nie milknące (…)

Dickinson porównuje nadzieję do delikatnego stworzenia, którego obecność pomaga człowiekowi przetrwać najtrudniejsze doświadczenia. Niekiedy nadzieja jest jedynym, co mamy. W takiej sytuacji znajdują się rodzice noworodków, które tuż po przyjściu na świat znalazły się na oddziale intensywnej terapii. Tam też Kristensen wybiera się ze swoim rejestratorem. Wszystkie dźwięki, z których utkana jest ta wzruszająca opowieść, ewokują skojarzenia z kruchością, delikatnością, niepewnością trwania na granicy życia i śmierci. Dickinson sięga po figurę stylistyczna zwaną porównaniem (nadzieja jest małym skrzydlatym stworzeniem), Kristensen uzyskuje podobny efekt łącząc szept z ledwie słyszalnymi odgłosami karmienia czy aparatury medycznej. Wszystko tu drży, jak mały ledwie upierzony ptak,  w oczekiwaniu na zwycięstwo nadziei.

https://soundcloud.com/fallingtreeproductions/between-the-essays-hope-is-the-thing-with-feathers-15

Poezja pomaga dotknąć sedna postaw i zjawisk. Dla niektórych z nas jest niezbędna, aby się w tym świecie nie pogubić. I chociaż – jak mówiła Wisława Szymborska – poeci bywają wobec samych siebie sceptyczni i podejrzliwi – my gorąco zachęcamy Was do ujawnienia poetyckich talentów wyrażonych w audialnym tworzywie. Jako inspiracja niech posłuży Wam wybrany wiersz „pewnej poetki z Krakowa”, której stulecie urodzin obchodzić będziemy już niebawem.

Do końca sierpnia czekamy na wasze miniatury inspirowane poezją naszej Noblistki. Możecie przesyłać audycje przez was napisane i wyreżyserowane (kategoria: mini słuchowisko), jak również miniatury dokumentalne (mini reportaż). Konkursowym kategoriom poświęcony był jeden z naszych webinarów, który znajdziecie tutaj: https://youtu.be/1MaCQ4sDO94

Natomiast regulamin konkursu dostępny jest pod tym linkiem: https://audionomia.pl/rok-wislawy-szymborskiej-konkurs-na-miniature-dzwiekowa/

Na laureatów czekają nagrody finansowe i rzeczowe. Zapraszamy!

Projekt zrealizowano przy udziale finansowym Miasta Kraków.

 

 

This website uses cookies

We inform you that this site uses own, technical and third parties cookies to make sure our web page is user-friendly and to guarantee a high functionality of the webpage. By continuing to browse this website, you declare to accept the use of cookies.