7 grudnia (czwartek), o godz. 18.00, w Ośrodku „Brama Grodzka – Teatr NN odbędzie się wieczór autorski Kasi Michalak – autorki książki „Dźwięk bez fikcji. O radiowym reportażu artystycznym”, wydanej w październiku b.r. przez PWN. Będzie to okazja do rozmowy o reportażu radiowym, o spotkaniu, o słuchaniu, o ludzkim losie, o dźwięku jako autonomicznym języku narracji. Wieczór poprowadzi poetka i fotografka Dorota Mościbrodzka.
W Kalendarium Ośrodka pod datą 7 grudnia 2023 czytamy:
W radiu, którego potencjał upatrywano w szybkim dostarczaniu informacji i rozrywki, już od pierwszych lat jego istnienia zaczęto „opowiadać historie” (w formie gawęd, powieści w odcinkach, słuchowisk). Zatrudniano do tego celu najwybitniejszych aktorów. Potem pojawiła się „tęsknota” do „mowy żywej”, która posłużyła za materię reportażu. Reportaż radiowy „odseparował” się od literatury i zaczął rządzić się własnymi zasadami. Katarzyna Michalak podejmuje próbę zdiagnozowania tej swoistej separacji. Główną inspiracją dla autorki są słowa Swietłany Aleksijewicz, pierwszej reporterki nagrodzonej literacką Nagrodą Nobla, która w 2015 roku w swoim wykładzie noblowskim przekonywała:
„Istnieje część ludzkiego życia – ta mówiona, której nie udaje się nam zawłaszczyć dla literatury. Jeszcze jej nie doceniliśmy, nie zadziwiła nas, nie zachwyciła. Mnie jednak oczarowała i uczyniła swoją niewolnicą. Kocham to, jak człowiek mówi… Kocham samotny ludzki głos. To moja wielka miłość, wielka pasja”.
Aleksijewicz wskazuje na lukę, której nie może zapełnić literatura. Głos ludzki to nośnik znaczeń nieprzetłumaczalnych na język innego medium. Owa „nieprzetłumaczalność” dźwięku (w tym głosu człowieka) jako tworzywa artystycznego jest sednem namysłu Michalak nad specyfiką radiowego reportażu artystycznego.
Katarzyna Michalak – dziennikarka radiowa specjalizująca się w reportażu i dokumencie. Od 1999 roku związana z Redakcją Reportażu Radia Lublin, którą kierowała w latach 2011-2018. W radiowej odmianie gatunku fascynują ją bliskie spotkania z ludźmi oraz specyfika dźwięku jako tworzywa opowieści. Wierzy, że pogłębione słuchanie jest niezbędne do budowania bliskich relacji. Współtwórczyni Fundacji Audionomia popularyzującej reportaż dźwiękowy oraz „sztukę głębokiego słuchania”. Laureatka wielu nagród w polskich i zagranicznych konkursach sztuki radiowej, w tym dwukrotnie Prix Italia, czyli „radiowego Oscara”.