Audionomia partnerem Radia Przeróbka i gdańskiego Festiwalu “Narracje”

Performance, projekty publiczne oraz instalacje dźwiękowe. Spacery i oprowadzania kuratorskie. Do tego spora dawka muzyki. Już dziś w gdańskiej dzielnicy Przeróbka rusza trzynasta edycja Festiwalu Narracje.

Czym są Narracje?

To festiwal sztuki współczesnej prezentowanej w przestrzeni publicznej Gdańska. Prace artystyczne stają się nawigatorem miejskiej przygody: posługując się różnymi narzędziami, pozostają w bliskiej relacji z przestrzenią. Prowokują, interweniują i zrywają warstwy codzienności, by ujawnić ukryte znaczenia.

NARRACJE każdego roku odbywają się jesienią, zawsze w innej dzielnicy, która staje się punktem odniesienia dla kuratorów i kuratorek oraz inspiracją dla artystów i artystek – czytamy na stronie Organizatora.

Radio Przeróbka

Podczas Narracji będziemy nagrywać rozmowy, atmosfery i opowieści. Po to, aby po Festiwalu wzbogacić antenę powstającego w ramach Narracji Radia Przeróbka. Audionomia jest partnerem tego projektu. Podczas NARRACJI powstanie seria podcastów, którą następnie odsłuchacie na Spotify i Soundcloud Instytutu Kultury Miejskiej. Artyści i artystki działający w strefie dźwiękowej i realizujący różne formy prac audio przygotują autorski pejzaż dźwiękowy Przeróbki.

O dzielnicy opowiedzą, każdy na swój sposób, Marcin Dymiter, Piotr Pawlak, Krzysztof Arszyn Topolski, Małgorzata Żerwe i Zofia Martin + Gnojki. Powstaną nagrania field recordingu, reportaż dźwiękowy, słuchowiska, mockumentary czy sety muzyczne site-specific.

z materiałów Organizatora

W ramach tegorocznego Festiwalu, polecamy przede wszystkim dwie instalacje dźwiękowe:

Katarzyny Roj i Piotra Pawlaka „Sączki”

Pod miastem ukryte jest miasto: kilometry kanałów należących do dwóch przeciwstawnych królestw – czystej wody i ścieków. Ich architektura może zachwycać, o czym po wizycie w Paryżu w 1867 roku pisał Hans Christian Andersen. Ulicą jego imienia być może tu dotarliście. Usiądźcie i posłuchajcie.

W XIX wieku w mieszkaniach czynszowych zaczęły pojawiać się waterklozety, a Europę owładnęła istna „kultura spłukiwania”. Wszelkie ludzkie wydaliny – zamiast trafiać do beczek czy dołów kopanych w ciasnych podwórzach – znikały, by rozpocząć proces przemiany. W 1863 roku nadburmistrz Gdańska Leopold von Winter zwołał naradę. Gdańsk potrzebuje pitnej wody i nowej higieny! Gdańsk potrzebuje kanałów! Misję ich stworzenia powierzył Eduardowi Wiebemu. Ten zaś zaproponował: pod miastem powstanie miasto kanałów. Ścieki wypłyną z terenów dzisiejszego śródmieścia i, zamiast do morza, trafią na rozległe łąki, tuż pod świerkowe lasy, między Stogami a Wisłoujściem. Przesączą się przez naturalne filtry. Rozpoczną proces przemiany. 

Sączki, bo o ich terenie mowa, żyją dziś swoim życiem, niemal całkowicie przejęte przez przyrodę. Leżą niedaleko stąd. Co o nich wiecie? Słuchając, spójrzcie na stare zdjęcie makiety tych pól. Rozsiądźcie się wygodnie i uruchomcie zaniedbane zmysły. Jak powinna wyglądać nasza infrastruktura przyszłości? 

Katarzyna Roj. Materiały Organizatora
Piotr Pawlak. Materiały Organizatora.

Diany Lelonek  „Byłyśmy, jesteśmy, będziemy”

“Byliśmy, jesteśmy, będziemy” to motto pomnika przez lata obecnego na Przeróbce – jego dzisiejsza lokalizacja i losy są zagadką. Podczas wizyty studyjnej Diana przez przypadek odnalazła głaz narzutowy pasujący do opisu monumentu. 

Głaz znajduje się w nie-miejscu: położone niedaleko serca Przeróbki zajmuje ono teren nieużytków między torami kolejowymi i więzieniem. Nie-miejsce jest niedostępne, poznaczone potężnymi słupami energetycznymi i zabliźnione roślinnością. To „zaplecze” Przeróbki, magazyn rzeczy odrzuconych. Punkt nieoczywistych spotkań ludzkiego z nieludzkim. Przytulisko roślinnych wygnańców i bagiennych istot. Zona niedopuszczalnych sojuszy toksycznych substancji i kiełkujących nasion. Subregion dysfunkcyjnych mariaży starych lodówek i zużytych telewizorów. Pierwsza część pracy Diany jest instalacją i znajduje się w centrum Przeróbki, gdzie w jednej z miejskich donic artystka złożyła strzępki nie-miejsca. Tu, w centrum dzielnicy, jej peryferium przypomina o tym, co wypchnięte i wyrzucone. 

Druga część projektu prowadzi nas właśnie tam – do wszechskładziku, w królestwo przemian i fermentacji. Stajemy przy odnalezionym głazie i słuchamy herstorycznych opowieści o międzygatunkowych paktach i aliansach wydarzających się na skraju pola widzenia – wśród tego, co odrzucone, toksyczne i nieprzewidywalne. 

 

Narracje startują 18 listopada o 17:00 na gdańskiej Przeróbce. Kuratorkami tegorocznej edycji są Emilia Orzechowska i Bogna Świątkowska.

Diana Lelonek. Materiały Organizatora.

This website uses cookies

We inform you that this site uses own, technical and third parties cookies to make sure our web page is user-friendly and to guarantee a high functionality of the webpage. By continuing to browse this website, you declare to accept the use of cookies.